O výukovém programu
Důsledky a závazky vyplývající z volby v demokratické společnosti - vzdělávací program pro žáky středních odborných škol
Cílem programu je upozornit na momenty, které mohou ovlivnit kvalitu demokracie a demokratických postupů. Účastníci získají vědomosti o institutech obrany demokracie (možnosti obrany jednotlivce, menšiny, vyjádření nesouhlasu, účast v rozhodování). Důležitým vzdělávacím ziskem bude také zisk komunikativních kompetencí, kompetencí k vzájemné kooperaci a spolupráci a k respektování druhých. Vzdělávací program je založen na strukturovaných modelových hrách (Noemova archa) a práci s příběhy (Příběh Najáda). Příběhy demonstrují žákům důsledky voleb a rozhodnutí, seznámí je s nástroji, které umožní občanům prezentovat i prosazovat opoziční názory (např. referendum, odvolání), upozorní je na příčiny extrémních forem nesouhlasu. Modelové hry pracují s metodikou dramatické výchovy a osobnostně sociální výchovy. Žáci se budou zabývat následujícími tématy:
- nástroje nesouhlasu (co může občan jako jednotlivec dělat, když s něčím nesouhlasí: účast v rozhodování – v zastupitelstvu, referendum, formulace odvolání; extrémní nástroje nesouhlasu – agrese, terorismus),
- opoziční hnutí v nedemokratické společnosti, nedemokratické proudy v demokracii,
- možnost volby a důsledky voleb,
- globální souvislosti (jak může rozhodnutí v jednom státu ovlivnit celý svět).
Vzdělávací program je určen pro výuku žáků středních odborných škol - maturitní obory. Výukový program je ideální realizovat jako dvoudenní projekt v rámci předmětu Základy společenských věd, Občanská nauka nebo Český jazyk. Druhou variantou je realizace výukového programu v rámci běžné výuky prostřednictvím dvouhodinových bloků. Pro velkou skupinu nad cca 25 žáků je vhodné vzdělávací program realizovat v místnosti větší, než je běžná třída. Například v malém divadelním sále.
Úvod do vzdělávacího programu
Co ovlivňuje naše rozhodování?
Naše potřeby, hodnoty a rozhodování
Anotace
Tento blok se zabývá rolí naší vlastní identity v rozhodování – rolí hodnot a potřeb, které ovlivňují naše rozhodování. Dále se zabývá vlivem ostatních, naší sociální skupiny na rozhodování.
Cíle
Cílem je uvědomit si svoje potřeby a hodnoty, porovnat je s ostatními – čím se lišíme, v čem jsme si podobní.
Čas
Pomůcky
Papíry a psací potřeby pro skupiny a pro žáky
Materiál
Co ovlivňuje naše rozhodování? / Úvod do vzdělávacího programuPrůzkum názorů, naslouchání a sociální vnímání
Anotace
Cílem hodiny je vyzkoušet si různé formy zjišťování názorů a informací o ostatních. Žáci pracují dohromady a ve dvojicích v rámci několika aktivizujících her. Cílem aktivit je uvědomit si, že lidé mívají různé názory na určitou věc. Lidé tyto názory mohou měnit na základě vlastní zkušenosti nebo argumentu od ostatních, nebo třeba proto, že nechtějí vybočovat ze skupiny. Ustát odlišný názor, než má většina, nebývá jednoduché. Cílem demokratických systémů je najít kompromis mezi různými náhledy na svět a zároveň demokratické instituce (nezávislé soudy, ombudsman, ústava) mají zajistit, aby výsledný kompromis neporušoval práva jednotlivců či menšin.
Čas
Pomůcky
Papíry a psací potřeby pro skupiny a pro žáky, příloha č. 5.1 pro učitele
Materiál
První projektový den
Účast v rozhodování
Příběh Krysaře – zastupitelský model vs. přímá demokracie
Anotace
Simulace jednání městské rady a hlasování v Příběhu Krysaře. Cílem je vyzkoušet si rozhodování ve skupině formou diskuze, veřejného hlasování v rámci městské rady a referenda. Cílem je také prožít si dopady toho, když většina rozhodne o menšině. Použijeme k tomu jeden středověký příběh.
Čas
Pomůcky
1. hodina: Příloha č. 5.2 a 5.3 pro učitele, učitel si před hodinou prostuduje legendu o Krysařovi a informace o městě Hameln, kde vznikla
2. hodina: Papíry A4 pro každého žáka a psací potřeby
Materiál
Možnosti vyjádření nesouhlasu
Možnosti vyjádření nesouhlasu
Anotace
Téma navazuje na příběh o krysařovi a zabývá se tím, co může dělat jednotlivec nesouhlasící s rozhodnutím většiny. Žákům jsou představeny možnosti vyjádření nesouhlasu jednotlivce v demokratické i nedemokratické společnosti.
Cíle
Žáci ve skupinách či ve dvojicích napíší dopis, kterým se budou snažit přesvědčit krysaře, aby je ušetřil. V závěru si žáci zopakují možnosti projevení nesouhlasu jednotlivce – co může dělat občan, když s určitým rozhodnutím nesouhlasí: individuální podnět státní správě, medializace, petice, demonstrace, ombudsman, žaloba správnímu soudu; jaké možnosti mají lidé v méně otevřených společnostech, jako například ve středověké společnosti či v autoritářských režimech.
Čas
Pomůcky
A4 arch pro každého žáka a psací potřeby
Materiál
Možnosti vyjádření nesouhlasu / První projektový denDruhý projektový den
Možnost volby a důsledky voleb
Svobodná vůle, svoboda a odpovědnost
Anotace
V rámci simulační hry Milinonářem hned!, která je rozložena do 2 vyučovacích hodin, si žáci vyzkouší, jakým způsobem a na základě jakých motivů se mohou lidé rozhodovat a jaké to může mít důsledky. Budou se zabývat otázkami, co je to svoboda, svobodná vůle a odpovědnot.
Čas
Pomůcky
A0 arch pro každou skupinu a psací potřeby
Materiál
Možnost volby a důsledky voleb / Druhý projektový denExtrémní způsoby vyjádření nesouhlasu
Nebezpečí terorismu a agrese
Anotace
Žáci se prostřednictvím fiktivního příběhu o Najádovi zabývají příčinami radikalizace a terorismu v demokratické společnosti. Cílem je prozkoumat příčiny radikalizace a extrémismu ve společnosti. Jak jim předcházet a jak se s nimi vyrovnat.
Čas
Pomůcky
papíry a psací potřeby pro skupiny, příběh o Najádovy (příloha 5.4)
Materiál
Extrémní způsoby vyjádření nesouhlasu / Druhý projektový denJak se vypořádat s terorismem a agresí?
Anotace
Pokračování aktivity Příběh Najáda. Cílem je prozkoumat příčiny radikalizace a extrémismu ve společnosti. Jak jim předcházet a jak se s nimi vyrovnat. Žáci v rámci dvouhodinového bloku navrhnou resocializační program pro Najáda – plán návratu do běžného života, do společnosti.
Čas
Pomůcky
Příběh Najáda pro učitele (příloha 5.4), velké archy papíru pro skupiny a psací potřeby