O výukovém programu
Cílem programu je upozornit na momenty, které mohou ovlivnit kvalitu demokracie a demokratických postupů. Účastníci získají vědomosti o institutech obrany demokracie (možnosti obrany jednotlivce, menšiny, vyjádření nesouhlasu, účast v rozhodování). Důležitým vzdělávacím ziskem bude také zisk komunikativních kompetencí, kompetencí k vzájemné kooperaci a spolupráci a k respektování druhých. Vzdělávací program je založen na strukturovaných modelových hrách (Krysař) a práci s příběhy (Deník jedné hladovky). Příběhy demonstrují žákům důsledky voleb a rozhodnutí, seznámí je s nástroji, které umožní občanům prezentovat i prosazovat opoziční názory (např. referendum, odvolání), upozorní je na příčiny extrémních forem nesouhlasu. Modelové hry pracují s metodikou dramatické výchovy a osobnostně sociální výchovy. Žáci se budou zabývat následujícími tématy:
- nástroje nesouhlasu (co může občan jako jednotlivec dělat, když s něčím nesouhlasí: účast v rozhodování – v zastupitelstvu, referendum, formulace odvolání; extrémní nástroje nesouhlasu – agrese, terorismus),
- opoziční hnutí v nedemokratické společnosti, nedemokratické proudy v demokracii,
- možnost volby a důsledky voleb,
- globální souvislosti (jak může rozhodnutí v jednom státu ovlivnit celý svět).
Vzdělávací program je určen pro výuku žáků středních odborných učilišť - nematuritní obory. Výukový program je ideální realizovat jako dvoudenní projekt v rámci předmětu Občanská nauka nebo Český jazyk. Druhou variantou je realizace výukového programu v rámci běžné výuky prostřednictvím dvouhodinových bloků. Pro velkou skupinu nad cca 25 žáků je vhodné vzdělávací program realizovat v místnosti větší, než je běžná třída. Například v malém divadelním sále.
Účast v rozhodování
Naše hodnoty, potřeby a rozhodování
Naše hodnoty, potřeby a rozhodování
Anotace
Čas
Pomůcky
Materiál
Naše hodnoty, potřeby a rozhodování / Účast v rozhodováníPrůzkum názorů, naslouchání a sociální vnímání
Anotace
Čas
Materiál
Naše hodnoty, potřeby a rozhodování / Účast v rozhodováníPříběh krysaře – simulační hra
Příběh Krysaře – Zastupitelský model vs. přímá demokracie
Cíle
Čas
Pomůcky
Materiál
Příběh krysaře – simulační hra / Účast v rozhodováníNástroje nesouhlasu
Nesouhlasící jedinotlivec v demokratické společnosti
Nesouhlasící jednotlivec v demokratické společnosti
Anotace
Cíle
Čas
Pomůcky
A4 arch pro skupiny a psací potřeby
Materiál
Nesouhlasící jedinotlivec v demokratické společnosti / Nástroje nesouhlasuMožnost svobodné volby a důsledky voleb
Svobodná vůle, svoboda a odpovědnost
Svobodná vůle, svoboda a odpovědnost
Anotace
V rámci simulační hry, která je rozložena do 3 vyučovacích hodin, si žáci vyzkouší, jakým způsobem a na základě jakých motivů se mohou rozhodovat ostatní, jaké to může mít důsledky. Vyzkouší si hru v roli – veřejné rozhodnutí.
Čas
Pomůcky
A0 arch pro každou skupinu a psací potřeby
Materiál
Svobodná vůle, svoboda a odpovědnost / Možnost svobodné volby a důsledky volebOpoziční hnutí v nedemokratické společnosti
Nesouhlasící jedinec v nedemokratické společnosti
Nesouhlasící jedinec v nedemokratické společnosti
Anotace
Čas
Pomůcky
Materiál
Nesouhlasící jedinec v nedemokratické společnosti / Opoziční hnutí v nedemokratické společnostiZnaky autoritářských režimů
Anotace
Pokračování příběhového dramatu O. Sencova, reflexe příběhového dramatu a shrnutí znaků autoritářských režimů. Beseda s bývalým politickým vězněm.