O výukovém programu
Informace - vzdělávací program pro žáky středních odborných učilišť
Následující vzdělávací program je zaměřen na problematiku příjmu a přenosu informací mezi lidmi a prostřednictvím médií. Program je založen na výuce metodou rolových a situačních her – sehrání fiktivního příběhu ve Hře na redakci a vytvoření reálného zpravodajského rozhlasové vysílání ve formě podcastu.
Cílem programu je osvojení následujících kompetencí a znalostí:
- vznik informace (zdroje a formy informací, informační šumy a poplašné zprávy, atd.),
- kritické zvážení informace (jak rozpoznat nedůvěryhodné informace, informační šumy, poplašné zprávy, hoaxy atd.),
- přístup k informacím (vyhledávání informací, zákon o přístupu k informacím, atd.).
Výukový program je ideální realizovat jako dvoudenní projekt, kterému předchází úvod do výukového programu a případně i beseda s novinářem. Besedu je možné realizovat i až na konci programu. V rámci běžné výuky doporučujeme realizovat program prostřednictvím dvouhodinových bloků.
Výukový program je využitelný i pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, nicméně je třeba respekovat určitá specifika a doporučení: Doporuceni pro žáky se SVP (PDF, 231 kB).
Úvod do programu
Média a informace
Média a informace
Anotace
Téma Média a informace je ideální probrat v rámci dvouhodinovém bloku (90 min). Případně lze rozdělit téma do dvou hodin s tím, že v první hodině seznámíte žáky s formami současných masových médií – komerční, veřejnoprávní, tisk, nová média. V druhé hodině žáci pracují nejprve ve skupinkách, interpretují jednu zprávu různými způsoby – jako seriózní zprávu, bulvární, jako konspirační teorii. V závěru dohromady analyzují příklady hoaxů a dezinformací.
Cíle
Žáci se seznámí s rolí a postavením současných médií ve společnosti, seznámí se se základním rozdílem mezi komerčními a veřejnoprávními médii, s pojmem bulvarizace médií a negativy sledování zpráv pouze prostřednictvím Facebooku. Žáci umí umí určit, zda se jedná o manipulativní sdělení, ví kde hledat autora sdělení, jak hledat zdroje sdělení. Dokáží definovat pojem dezinformace, hoax, konspirační teorie
Čas
Pomůcky
tabule, psací potřeby, shrnutí tématu 1. hodiny pro žáky (viz příloha 4.1.1), text pro učitele k 1. hodině (viz příloha č. 5.1.1), návrh prezentace k 2. hodině pro žáky (4.1.2), shrnutí tématu 2. hodiny pro žáky (viz příloha 4.1.3)
Materiál
Beseda s novinářem
Beseda s novinářem
Cíle
Čas
Pomůcky
Materiál
Beseda s novinářem / Úvod do programuPrvní projektový den
Co je informace?
Definice pojmu informace, interpersonální a masová komunikace
Anotace
Čas
Pomůcky
Materiál
Přenos a příjem informace – kódování a dekódování informace
Anotace
Čas
Materiál
Co je informace? / První projektový denPřenos a příjem informace – zkreslení informace
Anotace
Čas
Pomůcky
Materiál
Příběhové drama Redakce
Příběhové drama Redakce
Anotace
Obsahem tohoto bloku je realizace rolové simulační hry s názvem Redakce. Účastníci jsou redaktoři fiktivního časopisu a jejich cílem je prověřit informace, které redakce dostala v dopise. V úvodu hry seznámí učitel účastníky s pravidly hry a způsobem práce. Účastníci na sebe postupně vezmou úlohu redaktorů i respondentů na základě toho, jakým způsobem se bude kauza vyvíjet. Informace budou získávat i zvukovými nahrávkami či fotodokumentací, které budou ztvárňovat prostřednictvím metod dramatické výchovy. Smyslem hry je ukázat účastníkům, jakým způsobem se vytváří reportáž, jakým způsobem jednat s respondenty či nakládat s informacemi, ověřovat si informace. Důležitým aspektem, na který hra upozorňuje, jsou etické principy, které by měl každý novinář dodržovat a odpovědnost vůči aktérům i čtenářům, kterou by měl novinář mít. Simulační hra je vystavěna na příběhu – pověsti o pražském Golemovi, kterou si učitel předem nastuduje. Během hry učitel upozorňuje na témata vztahující se k novinářské práci – etika, zákon o přístupu k informacím, ochrana zdroje, investigativní žurnalistika, veřejnoprávní média, soukromá média. Simulační hru na Redakci, při které si žáci vyzkouší práci novináře a jak pracovat s informacemi, je ideální rozdělit na 1. úvodní hodinu (v rámci projektového dne následovala po aktivitě Jizvy) a na dvouhodinový blok (90 min).
Čas
Pomůcky
flipchart a fixy na zapisování fakt zjištěných při investigaci, židle, případně fixy a papíry pro žáky, kopie dopis č. 1 od věrné čtenářky pro žáky (příloha 4.4.1), pracovní pozice v redakci (viz příloha č. 5.4.1); rekvizity pro učitele: dopis od pana Schmidta, zapečetěná obálka, shrnutí téma redakční práce pro žáky (4.4.2)