O výukovém programu
Vzdělávací program pro žáky středních odborných škol
Vzdělávací program je zaměřen na témata společenské diskuze a řešení problémů v demokratické společnosti, s nimi související vznik občanských a politických hnutí či stran a na prosazování a formulaci postojů a názorů (prostřednictvím prezentace, informační kampaně, politického programu). Výukový program je realizován prostřednictvím simulační hry na fiktivní občanské a politické hnutí (Hnutí za obydlení nové planety, Výstavba dálnice). Zároveň se žáci v programu učí řešit i vlastní společná témata, problémy. Prostřednictvím besedy jsou seznámeni s reálným občanským hnutím. Program je zaměřen zejména na rozvoj kompetencí a získání znalostí v následujících oblastech:
- proč a jak vznikají hnutí a politické strany, jak a proč formulují své postoje, cíle a programy,
- jaké jsou principy a strategie politické/občanské kampaně atd.,
- pravidla a techniky diskuse a prezentace.
Vzdělávací program navazuje na vzdělávací program Informace a ptá se: Jak naložíme se získanými informacemi? Necháme problém být nebo ho budeme řešit.
Výukový program je ideální realizovat jako dvoudenní projekt (v rámci předmětu ZSV nebo ČJ), kterému předchází beseda se členy aktivního občanského hnutí. Besedu je možné realizovat i až na konci programu. Druhou variantou je realizace výukového programu v rámci běžné výuky (např. v rámci předmětu ZSV) prostřednictvím dvouhodinových bloků.
Úvod do výukového programu
Možnosti participace
Úvod do vzdělávacího programu – Možnosti participace
Anotace
Čas
Pomůcky
Materiál
První projektový den
Řešení společenských problémů – Proč vznikají občanská hnutí nebo politické strany?
Definování problémů které žáky štvou
Anotace
Cíle
Čas
Pomůcky
Materiál
Politické ideologie a správa věcích veřejných
Anotace
Cíle
1. hodina: Cílem je poukázat na možné způsoby domluvy a organizace ve velkém společenství lidí (např. společenství 1 mil. lidí) a to přístup z pohledu anarchie, tyranie a demokracie.
2. hodina: Simulační hra Prales - žáci si vyzkouší soužití různých zájmových skupin na území pralesa, vytváření způsobů a pravidel domlouvání mezi skupinami. Žáci (jako zástupci různých zájmových skupin) si v rámci simulační hry vyzkouší sami nastavit pravidla, jak by mohlo fungovat společenství žijící na jednom území, vyzkouší si, jak řešit problémy a potřeby různých zájmových skupin, jak prosadit svůj zájem. Je na žácích, zda se rozhodnou v rámci společenství spolupracovat, nebo budou prosazovat jen své vlastní zájmy. 3. hodina: Zakončení simulační hry Prales, kdy žáci tvoří vizi života v zemi na 10 let dopředu a představí vizi na závěrečné konferenci. Reflexe simulační hry.
Čas
Pomůcky
1. hodina: 2 archy papíru (flipchartový papír), psací potřeby do každé skupiny, příloha č. 4.3.2.1a
2. hodina: Papíry A4 různé barevné (20 bílých, 40-50 různě barevných), 3 kopie hracích karet pro žáky (viz příloha č. 4.2.2.2 – Hrací karty pro žáky)
3. hodina: Konferenční stolek, materiály pro učitele k tématu kacení deštných pralesů (příloha č. 4.3.2.1b)
Materiál
Formulace a analýza problému
Anotace
Cílem je vyzkoušet si metody, jak řešit určitý společný problém a navrhnout způsoby řešení. Aktivita vede žáky k tomu, aby si uvědomili, že sami mohou problémy, věci, které jim vadí, řešit. Zároveň je cílem aktivity pomoci žákům najít kompromis mezi různými návrhy na řešení problémů.
Čas
Pomůcky
1. hodina: Tabule nebo flipchart pro zápis výstupů z diskuse, psací pomůcky a papíry pro žáky
2. hodina: Tabule nebo flipchart pro zápis výstupů z diskuse, psací pomůcky a papíry pro žáky, shrnutí metod pro řešení problémů pro žáky (příloha č. 4.2.2.3)
Materiál
Druhý projektový den
Simulační hra Hnutí za osídlení nové planety
Ukázka úspěšného občanského aktivismu, vyjádření názoru a postoje
Anotace
Ukázka úspěšného projektu občanského aktivismu. Žáci si prostřednictvím několika aktivit vyzkouší vyjadřovat svůj názor a zaujímat postoj k různým situacím.
Čas
Pomůcky
Dataprojektor, laptop, příklad úspěšného občanského aktivitmu (příloha 4.3.3.1), shrnutí tématu Vyjádření názoru a postoje pro žáky (přílohu č. 4.2.3.1)
Materiál
Pravidla soužití na vzdálené planetě
Anotace
V rámci druhé části simulační hry mají žáci za úkol vytvořit pravidla soužití společenství na vzdálené planetě a to tak, aby vyhovovala charakteru všech kandidátů. Využit je postup, který je běžný pro vytváření programů politických stran, hnutí, či spolků. Cílem je vyzkoušet si způsoby, jak se lidé s různými zájmy mohou domluvit, aby dosáhli společného cíle (spokojený život na vzdálené planetě).
Cíle
V rámci druhé části simulační hry mají žáci za úkol vytvořit pravidla soužití společenství na vzdálené planetě. Cílem je ukázat způsoby, jak se lidé s různými zájmy mohou domluvit, aby dosáhli společného cíle (spokojený život na vzdálené planetě). Využit je postup, který je běžný pro vytváření programů politických stran, hnutí či spolků.
Čas
Pomůcky
Flipchart, flipchartové papíry, stoly pro skupiny, shrnutí tématu Vyjádření názoru a postoje - politické programy a strany pro žáky (příloha 4.2.3.3)
Materiál
Vznik hnutí a kampaně za osídlení nové planety
Anotace
V závěrečné části hry žáci vytvoří politické hnutí, jehož cílem je přilákat další zájemce na cestu na novou planetu. Ve finále navrhnou informační kampaň hnutí a založí Facebookový profil hnutí.
Cíle
Čas
Pomůcky
Materiál
Vytvoření postav simulační hry
Anotace
Zahrnuje úvod do projektového dne a zahájení simulační hry. Žáci dohromady vyprávějí příběh, z něj vyberou 4 postavy, které následně ve skupinách charakterizují. Cílem je vytvořit cca 4 postavy, které mají různá přání a cíle v životě. V rámci občanského hnutí je pak spojí společný problém, o kterém zatím nic netuší.
Cíle
Čas
Pomůcky
Flipchartové papíry a psací pomůcky pro žáky